تبلیغات
مقاله های مهدوی
مقاله های مهدوی

بسم الله الرحمن الرحیم



یكم. امامت، خورشید حیات بخشى است (1) كه شیعه با اعتقاد به آن گره خورده و راه خویش را در تاریخ آغاز كرده و از اسلام خلفا و كج راهه‏ها و بى راهه‏ها جدا نموده است. تولد، حیات، بالندگى و بقاى شیعه در گرو این حقیقت‏بزرگ قرآنى (2) و یادگار سترگ پیامبر صلى الله علیه و آله است. رسول بزرگ اسلام آن‏قدر كه بر این امر عظیم سفارش مى‏فرمود، به هیچ یك از امور دیگر سفارش نمى‏فرمود (3) و آن‏قدر كه براى این مهم از نخستین روزهاى دعوت علنى تا آخرین لحظات عمر مبارك خویش، در بستر بیمارى گام بر مى‏داشت و اقدام مى‏كرد، براى هیچ كار دیگرى اهتمام نمى‏ورزید و زمینه سازى نمى‏كرد.

امامت، قلب تپنده شیعه و چراغ راه تشیع در گردبادهاى حوادث و ایام است. امامت، رمز وحدت و ركن اساسى دین و سرمایه عظیم تشیع است. امامت چراغ هدایت، كشتى نجات و امانت‏خدا بر روى زمین است. مى‏توان آن را پذیرفت و به عزت و فوز و فلاح رسید و مى‏توان از آن چشم پوشید و در ذلت، ضلالت و تحیر فردى و اجتماعى روزگار گذراند. (4)

دوم. در میان امامان شیعه، امام دوازدهم از ویژگى‏ها و امتیازهاى خاصى برخوردار است. او تنها كسى است كه تمامى جهان را از عدل و داد سرشار خواهد ساخت; همان گونه كه از ظلم و بیداد پر شده است. او كسى است كه پیامبر صلى الله علیه و آله و همه امامان، از سالیان دور، آمدن او را بشارت مى‏دادند و با یاد او و دولت او، خود و شیعیان را آرامش مى‏بخشیدند. او كسى است كه بینى تمامى گردنكشان را به خاك خواهد مالید و اسلام را فرا گیر خواهد ساخت و بر جاى جاى این عالم گلبانگ «لا اله الا الله، محمد رسول الله‏» را طنین انداز خواهد ساخت و بر این كره خاكى حكومت واحد جهانى اسلام را بنیان خواهد نهاد.

سوم. امامت‏خاستگاه انقلاب اسلامى ایران است. رابطه امامت‏با انقلاب، رابطه «والد» و «ما ولد» (5) و رابطه ریشه با برگ است. ریشه برگ را مى‏زاید و برگ ریشه را نیرو مى‏بخشد. انقلاب ایران هم‏چنان كه بر خاسته از اعتقاد به امامت است، امروز زمینه ساز قیام و حكومت امام مهدى (عج) است. نقش رهبرى پیامبر گونه امام راحل (ره) و نقش عنصر معنویت و فقاهت و نیابت از سوى امام زمان (عج) و در نتیجه ولایت پذیرى مردم در پیروزى انقلاب، بر كسى پوشیده نیست.

در حقیقت، راز رهایى ایران از یوغ بیگانه و كارآمدى و بقاى نظام، باز شدن گره‏هاى كور در لحظات سرنوشت‏ساز در تمامى سال‏هاى پس از انقلاب، از جنگ و صلح گرفته تا بسیارى از تهاجمات و اغتشاشات و براندازى‏ها، در گرو حمایت از مقام منیع ولایت است. به یاد دارم در یكى از سفرهاى حج، در گفت‏وگویى كه با یكى از متفكران مصرى در مسجد النبى صلى الله علیه و آله داشتم، وى با اشاره به همین نكته، مى‏گفت: رمز اساسى پیروزى شما رهبرى امام خمینى (ره) است و اگر ما هم از چنین رهبرى برخوردار بودیم، در مصر انقلاب مى‏كردیم. و من افزودم: آرى، اگر مردم ما و اعتقادات ما را هم مى‏داشتید!

چهارم. با ولى بودن آثارى دارد و پشت كردن به او غرامتى. كسى كه با امام نور نباشد، گرفتار امام نار مى‏شود و این، سنتى است الاهى. به شهادت قرآن، كسانى كه از موسى علیه السلام بریدند و پس از رؤیت آن همه معجزه و رهایى از چنگال فرعون و حاكمیت‏بر سرنوشت‏خود; «و جعلكم ملوكا» ، در برابر تنها خواسته او بهانه آوردند و عذر تراشیدند و در حقیقت از پذیرش ولایت او سر باز زدند و با نیشخند و تمسخر گفتند: «فاذهب انت وربك فقاتلا انا هیهنا قاعدون‏» ، به محرومیت; «محرمة علیهم‏» و حیرت و سرگردانى; «یتیهون فى الارض‏» گرفتار شدند و این سنت‏خداست.

امام حسین علیه السلام هم در صحراى تفتیده كربلا همین سنت الاهى را فریاد مى‏كرد و هشدار داد كه اگر به امام نور پشت كنید، اسیر امام نار مى‏شوید و بر شما كسانى حاكم خواهند شد (حجاج‏ها) كه پست و زبونتان خواهند ساخت. فاطمه علیها السلام هم مى‏فرمود: با على علیه السلام بودن همه چیز است و بى على علیه السلام بودن هیچ; یعنى پذیرش حاكمیت معاویه، یزید، خلفاى عباسى، صدام و... .

پنجم. هر متاعى به مقدار اهمیتش در معرض خطر و هجمه بیشترى است. امروز ولایت تنها سد استوارى است كه فرا روى تمامى قدرت‏ها ایستاده است. از این‏رو شیاطین همه توان خود را، در داخل و خارج، به مقابله و رویارویى با آن فرا خوانده‏اند و از هیچ كارى و به راستى از هیچ كارى دریغ ندارند; از شایعات بى‏اساس گرفته تا ایجاد شبهات و تفكیك ولایت فقهى و علمى، تا انكار تولد امام مهدى (عج)، تا راه اندازى بوق‏هاى مزدور (رادیو بهاییت)، تا تصویب بودجه‏هاى بیست میلیون دلارى و... .

این نوع هجوم‏هاى خشن، به عمد یا به غیر عمد، در رسانه‏هاى داخل و خارج، آدمى را به این فكر مى‏اندازد كه طرحى هماهنگ و منسجم در دست اجرا است; به گونه‏اى كه هر یك دیگرى را كامل مى‏كند. البته این هجمه، تاریخى كهن در اسلام و ایران دارد. قدرت امامت تا آنجا است كه به اعتراف دشمن، شیعه با كربلا و یاد حسین علیه السلام انقلاب مى‏كند و با انتظار و نام امام مهدى (عج) آن را حفظ مى‏كند (نگاه سرخ و نگاه سبز) . (6)

ایجاد برخى از فرقه‏هاى انحرافى چون بهائیت، سوغات استعمارگر پیر در خاموش كردن همین آتشفشان مهدویت است.

ششم. در برابر هجوم‏هاى خشن و وحشیانه‏اى كه در قالب‏هاى نو و كهنه عرضه مى‏شود، باید به ابزار روز مسلح شد كه چشم در برابر چشم و گوش در برابر گوش. (7)

با توجه به اهمیت مقوله مهدویت و نقش آن در اعتقاد مردم و حفظ و رشد و بالندگى نظام، باید به بسط فرهنگ مهدویت‏با استفاده از همه فرصت‏ها و ظرفیت‏هاى جامعه، با بهره‏ورى از راه كارهاى مناسب و ارائه عرصه‏هاى جدید پژوهش، پرداخت همان گونه كه باید به جلوگیرى از سوء استفاده‏ها و آسیب شناسى آن نیز پرداخت تا از نفوذ افكار مسموم پیش‏گیرى كرد.

این رسالت رسالتى همگانى است و در انحصار هیچ گروه و سازمان خاصى نیست و اگر گروهى عهده دار آن مى‏شود تا این امر خطیر را سامان بخشد، تكلیف را از دوش دیگران بر نمى‏دارد، بلكه وظیفه همكارى را هم بر تكلیف پیشین آنان مى‏افزاید.

باید این گوهر گران‏بها و این آتشفشان مهدویت هر دم افروخته‏تر گردد و این میسور نیست، مگر با یك بسیج همگانى و مدیریتى متمركز و تربیت نیروهاى متخصص و مبلغ. باید مربیانى كارآ، روزآمد و وارسته از حوزویان و دانشگاهیان تربیت كرد و در عرصه آموزش، پژوهش، هنر و ادبیات، كارى جدى كرد و طرحى نو درانداخت. ناگفته نماند كه كارهاى بزرگ به همان اندازه كه مهم و سترگند; از حساسیت و شكنندگى خاصى هم برخوردارند. كارهایى از این نوع، سرعت و دقت را با هم مى‏طلبد.

هفتم. چنان كه غیبت امام زمان (عج) صغرا و كبرا دارد، ظهور آن حضرت هم مى‏تواند صغرا و كبرا داشته باشد و انقلاب اسلامى ایران را مى‏توان نماد ظهور صغرا و زمینه ساز ظهور خود آن امام همام دانست. پیش از انقلاب اسلامى ایران پذیرش یك حكومت دینى و فراگیر به رهبرى امام عصر (عج) براى بسیارى بعید مى‏نمود; اما امروز این مهم هیچ دور از واقع نیست. از این رو مى‏توان انقلاب اسلامى ایران را مظهر ظهور صغرا و بسترى براى تحقق و اتصال به قیام كبراى آن حضرت دانست; ان شاء الله.

این عصر همان گونه كه بشارت‏هایى دارد، تكالیف و وظایفى را هم با خود در پى دارد; وظایفى بیش‏تر و سنگین‏تر از آن چه در گذشته بود. با حاكمیت دین در ایران و تشكیل حكومت دینى، عرصه‏هاى جدیدى رخ مى‏نماید كه كارى بس جدى را مى‏طلبد.

هشتم. چنانچه به اشاره گذشت كارهاى بزرگ، بسیجى همگانى با مدیریتى واحد، جامع و فراجناحى مى‏طلبد. بدون یك مركزیت و مدیریت توانمند، با بازوهاى مشورتى و كارآمد از دلسوزان و مدیران ارشد نظام، گسترش فرهنگ مهدویت در داخل و خارج ممكن نیست. این مدیریت، باید با استفاده از تمامى امكانات و ابزارهاى موجود و با اتخاذ راه كارهاى مناسب، به گسترش فرهنگ مهدویت و تربیت نیرو و پاسخ گویى به نیازها و سؤال‏ها و شبهه‏ها و حمایت از گروه‏هاى فعال این عرصه بپردازد.

این مركز با اهداف و برنامه ریزى دقیق و روشن كردن راه كارها و اولویت‏ها و طرح عرصه‏هاى جدید پژوهشى، مى‏تواند گام‏هاى بلند و مؤثرى در این زمینه بردارد. آنچه در ذیل مى‏آید طرحى است پیشنهادى و گامى است در مسیر، تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

اهداف

1. گسترش و تعمیق فرهنگ مهدویت در داخل و خارج;

2. بسیج افراد و نهادهاى جامعه و استفاده از تمامى ظرفیت‏ها، امكانات، ابزارهاى موجود (سخنرانى، مداحى، كتاب، مطبوعات، ادبیات و هنر و ...) در جهت تبیین و تعمیق هر چه بیش‏تر فرهنگ مهدویت;

3. پاسخ به نیازهاى فكرى و اعتقادى گروه‏هاى مختلف جامعه، به ویژه نسل جوان و دانشگاهیان;

4. پاسخ‏گویى به شبهات و مقابله با افكار و تبلیغات انحرافى و خرافى درباره مهدویت;

5. تربیت متخصصان و مبلغان ورزیده;

6. شناسایى، ساماندهى و اطلاع‏رسانى نهادها و افرادى كه در مقوله مهدویت تلاش مى‏كنند.

امكانات

مساجد، مهدیه‏ها و تكایا و جلسات محلى، صدا و سیما، مطبوعات، كتاب‏هاى درسى، حوزه‏ها، آموزش و پرورش، دانشگاه‏ها، اینترنت، همایش‏ها، زمینه‏ها و كمك‏هاى مردمى، سخنرانان، مداحان و... .

راهكارها (8)

1. ایجاد مركزى فرهنگى (آموزشى، پژوهشى، تبلیغى) با مدیریتى واحد و شورایى متشكل از نماینده رهبرى، نخبگان و فرهیختگان، برخى از مدیران نظام كه به گونه‏اى با این امر مرتبطند (حوزه علمیه، سازمان تبلیغات، سازمان فرهنگ و ارتباطات، آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، صدا و سیما، نهاد رهبرى در دانشگاه‏ها، امور مساجد، عقیدتى سپاه و ارتش و ...) ;

2. ایجاد دانشكده‏هاى مستقل یا گرایش‏هاى تخصصى در برخى رشته‏هاى مناسب دانشگاهى و تاسیس مراكز آموزشى تخصصى در حوزه‏هاى خواهران و برادران;

3. جذب و تربیت مربیان مهدویت از میان طلاب، دانشجویان و معلمان در دوره‏هاى آموزشى ویژه یا بلند مدت، جهت اداره جلسات محلى و سخنرانى در سطح دبیرستان‏ها، مساجد، مهدیه‏ها و مراكز مورد نیاز;

4. فعال كردن صدا و سیما در رابطه با فرهنگ مهدویت و تهیه برنامه‏هاى آموزشى - علمى (به صورت مستمر و منظم با استفاده از اساتید مجرب) و هنرى (فیلم، نمایش‏نامه و ...) جهت پخش در سطح داخل و خارج;

5. اولویت‏بخشیدن به كارهاى فرهنگى ویژه‏حضرت در تمامى مراكز و معاونت‏هاى فرهنگى و اماكنى كه متعلق به آن حضرت است; به ویژه مسجد مقدس جمكران;

6. تشویق و حمایت از كارهاى ادبى و هنرى ویژه حضرت. (داستان، شعر، فیلم داستانى و مستند، نمایش نامه، طراحى، نقاشى، سرود و...) 7. راه اندازى یك شبكه اینترنتى فعال و ارتباط با مؤسسات علمى - پژوهشى ویژه حضرت در داخل و خارج;

8. برپایى همایش‏ها و نشست‏هاى علمى در سطح داخلى و خارجى;

9. حمایت از تشكل‏هاى مردمى، كه در جهت گسترش فرهنگ مهدویت تلاش مى‏كنند;

10. ترویج و احیاى دعاى ندبه در مساجد و مهدیه‏ها به شكل مناسب;

11. بررسى كارشناسانه كتاب‏هاى درسى، دانشگاهى و حوزوى و اصلاح آنها در زمینه فرهنگ مهدویت;

12. برقرارى جلسات هفتگى یا ماهیانه در سطح شهرها و محله‏ها به وسیله مربیان و مبلغان ویژه آن حضرت;

13. تهیه مجلات و كتاب‏هاى ویژه حضرت براى سطوح مختلف، بخصوص نسل جوان.

14. ترجمه كتاب‏ها و مقالات مناسب در فرهنگ مهدویت از فارسى به زبان‏هاى زنده دنیا و بالعكس;

15. برگزارى همایش برترین‏هاى مهدویت (كتاب، مجله، مقاله، فیلم، نمایش‏نامه، طراحى، نقاشى، خطاطى، سرود و ...) ;

16.ایجاد كتاب‏خانه‏هاى مستقل فرهنگ مهدویت‏یا اختصاص بخشى از كتاب‏خانه‏ها به كتاب‏هاى ویژه آن حضرت;

17. ایجاد مركزى جهت پاسخ‏گویى به سؤالات و شبهات مهدویت (مكتوب و شفاهى) ;

18. غنى سازى و جهت‏دهى اشعار و مداحى‏ها در مورد آن حضرت;

19. به اقتراح گذاشتن برخى مباحث مهم و اساسى در مقوله مهدویت، در سطح داخلى و خارجى و اعطاى جوایز ویژه;

20. برگزارى مسابقات كتاب‏خوانى در سطوح مختلف جامعه;

21. ایجاد كانون‏هایى با نام پیشنهادى «انتظار» در حوزه‏ها، دانشگاه‏ها، مدارس، مساجد و مراكز عقیدتى;

عرصه‏هاى پژوهش

الف. كلامى، اعتقادى

1. ولایت (مفهوم، مبنا، اقسام و...) و امامت (اهمیت، دلایل عقلى و نقلى، مبانى، ویژگى‏ها، شؤون، راه انتخاب، شبهات و ...) به عنوان یكى از مهم‏ترین مبانى اعتقادى در مقوله مهدویت;

2. اثبات تولد و وجود حضرت (بررسى ادله نقلى و عقلى) ;

3. اصالت مهدویت (ادیان و مهدویت) ;

4. مهدویت از نگاه آیات و روایات;

5. بررسى تفاوت دیدگاه اهل تشیع و تسنن در مقوله مهدویت (مهدى نوعى یا شخصى) و اثبات دیدگاه تشیع;

6. ویژگى‏ها و امتیازهاى امام مهدى (عج) نسبت‏به سایر معصومین علیهم السلام;

7. علت و حكمت غیبت امام مهدى (عج) و بررسى سنت غیبت در میان دیگر انبیاى الهى;

8. آثار و فواید وجودى حضرت در عصر غیبت (بررسى دیدگاه‏هاى فلسفى، عرفانى و روایى و فعالیت‏ها و نوع روابط و بركات و عنایات حضرت) ;

9. امكان رؤیت‏حضرت (آیا بر درخواست رؤیت‏حضرت مستندى هست؟) ;

10. وظایف و مسؤولیت‏هاى شیعه در عصر غیبت;

11. انتظار (مفهوم، ریشه‏ها، آثار، آداب) ;

12. طول عمر حضرت;

13. زمینه‏ها، علایم و شرایط ظهور;

14. حوادث و رخدادهاى هنگام ظهور حضرت;

15. رجعت و مدت حیات و حكومت‏حضرت;

16. دین در عصر ظهور;

17. جهان در عصر ظهور;

18. آینده جهان و فرجام انسان;

19. آداب توسل، زیارت و ارتباط معنوى با حضرت;

20. مهدویت و مسائل كلامى نوظهور (قرائت‏هاى مختلف از دین، سكولاریسم، پلورالیسم، انتظار از دین، مدرنیته و...) .

ب. تاریخى (تحلیلى - نقلى)

1. شخصیت‏حضرت (ولادت، امامت، غیبت صغرا، غیبت كبرا) ;

2. بررسى شرایط تاریخى و وضعیت‏سیاسى - اجتماعى و فكرى عصر غیبت در آستانه غیبت صغرا;

3. تمهیدات ائمه، به ویژه عسكریین علیهما السلام براى ورود شیعه به این عصر;

4. آغاز غیبت و چگونگى آن;

5. نواب اربعه، وظایف و نقش آنان در عصر غیبت صغرا;

6. بررسى سازمان وكالت در عصر غیبت صغرا (پیدایش، فرآیند تكاملى، نقش، وظایف، صفات و ویژگى‏ها، روش مبارزاتى، مناطق تحت نفوذ، وكلاى دروغین و خائن) ;

7. وضعیت فكرى و سیاسى - اجتماعى شیعه در عصر غیبت صغرا;

8. بررسى وضعیت جهان اسلام و شیعه (دولت‏ها، نهضت‏ها، حركت‏هاى علمى و مبارزات علما، دوران‏هاى مرجعیت و...) در عصر غیبت كبرا;

9. قیام‏هایى كه با استفاده از نام ایشان در طول تاریخ علیه ظلم و استبداد صورت گرفته است;

10. مدعیان مهدویت و نیابت;

11. ابعاد و شیوه‏هاى مبارزاتى دشمنان در رابطه با مقوله مهدویت در طول تاریخ;

12. بررسى اقوام منتظر (قبل و بعد از ظهور منتظر) از منظر تاریخ و قرآن به همراه درس‏ها و عبرت‏ها (یهود در انتظار موسى علیه السلام و پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله) ;

13. بررسى مهدویت از نگاه فلسفه تاریخ;

14. بررسى اماكن و مقام‏هاى زیارتى منتسب به حضرت (در ایران و دیگر جاها) ;

15. كرامات حضرت مهدى (عج) .

ج. روان‏شناختى، تربیتى و اخلاقى

1. بررسى آثار روان‏شناختى، تربیتى و اخلاقى اعتقاد به امام زنده (با آن اوصاف و شؤون مخصوص) كه بر رفتار انسان‏ها و جوامع نظارت دارد و نجوا و ارتباط قلبى، توسل و استغاثه به آن حضرت همواره و در همه جا ممكن است;

2. مبانى تربیتى و اخلاقى در حكومت مهدوى;

3. نقش انتظار در روان، تربیت و اخلاق انسان منتظر;

4. بررسى نقش و وظایف نهادهاى تربیتى (خانواده، مدرسه، دانشگاه و...) درباره حضرت;

5. سیماى منتظران و ترسیم الگوى انسان منتظر;

6. ویژگى‏ها و صفات یاران امام مهدى (عج) و راه رسیدن به آنها;

7. آسیب شناسى روان شناختى، تربیتى و اخلاقى مهدویت، به ویژه بر اساس دیدگاه‏هاى نادرست;

8. آسیب‏شناسى تربیت دینى در عصر غیبت;

9. بررسى روش‏هاى مناسب ایجاد انس و علاقه در كودكان، نوجوانان و جوانان سبت‏به حضرت.

د: سیاسى و اجتماعى

الف) عصر غیبت

1. سیره حضرت در عصر غیبت;

2. مسئولیت‏هاى امام، شیعیان و مسلمین جهان در تحقق حكومت عدل جهانى امام مهدى (عج) ;

3. نقش حضرت در حراست از شیعیان (نامه به شیخ مفید، شیعیان بحرین، انقلاب اسلامى ایران) ;

4. حكومت‏حضرت احتیاج به چه زمینه‏ها و یاران و تشكیلات و مراحلى دارد كه باید در عصر غیبت فراهم شود؟ این نیازها چگونه و به وسیله چه كسانى باید فراهم شود؟ ;

5. وضعیت‏شیعه در عصر غیبت (ولایت فقیه) ;

6. ولایت فقیه زمینه ساز حكومت جهانى مهدوى;

7. بررسى نقش و وظایف نهادهاى اجتماعى و حكومتى پیرامون مقوله مهدویت;

8. نقش انتظار در اندیشه سیاسى شیعى پس از غیبت و به حركت وا داشتن و رهایى ملت‏هاى مسلمان از یوغ سلطه‏گران;

9. ابعاد و شیوه‏هاى مبارزاتى دشمنان در رابطه با مقوله مهدویت در عصر معاصر; (9)

10. حكم قیام و انقلاب پیش از ظهور حضرت;

11. روش‏هاى مبارزاتى شیعیان در جوامع تحت‏سلطه و جهان در عصر غیبت;

12. رسالت انقلاب اسلامى ایران در فراهم ساختن زمینه‏هاى ظهور و حكومت جهانى مهدوى;

13. نقش ایرانیان، مصرى‏ها، لبنانى‏ها و عراقى‏ها در ظهور حضرت (از منظر روایات) ;

14. نقش جوانان و بانوان در ظهور حضرت (از منظر روایات) ;

15. ترسیم حقیقت جامعه منتظر و مؤلفه‏هاى آن و تبیین شرایط رشد و گسترش آن;

16. نوع رابطه تشكیلاتى در عصر غیبت;

17. موانع قیام حضرت در عصر غیبت;

18. شناسایى زمینه‏هاى ظهور حضرت در جهان معاصر;

19. بررسى ویژگى‏هاى حكومت مهدوى و صفات كارگزاران او جهت الگو دهى به كارگزاران حكومت‏هاى دینى در عصر غیبت; (10)

20. حكومت‏حضرت الگوى حكومت‏هاى دینى در عصر غیبت;

21. ارتباط عاشورا و انتظار، حسین علیه السلام و مهدى (عج) ;

22. دشوارى‏هاى حفظ دین (از منظر روایات) و آسیب‏شناسى آن در عصر غیبت;

23. روش‏هاى تبلیغ فرهنگ مهدویت در جامعه و جهان معاصر;

24. معرفى، نقد و بررسى عملكرد گروه‏ها و اشخاص فعال در رابطه با حضرت مهدى (عج) (انجمن حجتیه و...) .

ب) عصر ظهور

1. حكومت جهانى حضرت (ضرورت، امكان، شكل، ساختار، مبانى، ویژگى‏ها و...) ;

2. ترسیمى روشن از حكومت جهانى حضرت;

3. نقش دین و قوانین الهى در حكومت جهانى مهدوى;

4. علل و عوامل پیروزى حضرت و فروپاشى قدرت‏هاى استكبارى در هنگام قیام امام مهدى (عج) ;

5. جایگاه حكومت‏حضرت در دهكده جهانى، نظام نوین و دنیاى ارتباطات;

6. توسعه و مشاركت‏سیاسى، تمركز قوا، قدرت، جامعه مدنى، خشونت و مدارا و ... در نظام سیاسى مهدوى;

7. شاخصه‏ها و صفات مدیران و كارگزاران در حكومت‏حضرت;

8. تفاوت مدینه فاضله اسلامى با دیگر مدینه‏هاى فاضله;

9. نوع رابطه تشكیلاتى و ولایى در عصر ظهور;

10. مسیح علیه السلام و مهدى (عج) ;

11. مهدى (عج) و یهود;

12. بررسى علل و عوامل مخالفت و روى گردانى برخى از منتظران حضرت از آن حضرت در هنگام ظهور;

13. سیره حضرت در عصر ظهور (تربیتى، فكرى، اخلاقى، اجتماعى، سیاسى، اقتصادى، مدیریتى، حقوقى، قضایى و جزایى) .

ه) اقتصادى

1. مؤلفه‏هاى نظام اقتصادى در عصر ظهور;

2. نظام اقتصادى حكومت امام زمان (عج) الگوى حكومت دینى در عصر غیبت;

3. توزیع ثروت و فقر زدایى در عصر ظهور، الگوى حكومت دینى در عصر غیبت; (11)

4. رشد تكنولوژى، صنعت و فن‏آورى در عصر ظهور;

5. الگوى مصرف در عصر ظهور;

6. توسعه اقتصادى در عصر ظهور;

7. منابع مالى حكومت مهدوى.

و) ادبى و هنرى

1. تعریف، نقش، جایگاه، ویژگى‏ها و رسالت هنر و هنرمند در عصر انتظار و ظهور;

2. تدوین زندگى‏نامه منتظران واقعى و حكایات انتظار و تشرفات حقیقى در عصر غیبت;

3. تدوین فیلم نامه‏ها و نمایشنامه‏ها در مقوله مهدویت (حقیقت و آثار انتظار، زندگى ایده آل، نقش حضرت در حفظ شیعیان «داستان انار و حفظ شیعیان بحرین‏» ، برخى تشرفات حقیقى، انتظار یهود براى پیامبر اسلام و كفر آنان و تطبیق آن بر برخى از مدعیان انتظار امام مهدى علیه السلام، و...) ;

4. سرودن اشعارى حكمت‏آمیز درباره حضرت و انتظار راستین;

5. نقاشى و طراحى در مقوله مهدویت (انتظار، قیام، انقلاب اسلامى ایران زمینه‏ساز انقلاب جهانى حضرت، پیوند بعثت، غدیر و كربلا با انتظار، و...) ;

6. بررسى عناصر داستانى با محوریت انتظار، نقد و بررسى داستان‏هایى كه درباره آن حضرت نوشته شده است;

7. تهیه داستان‏ها و اشعار مناسب (بر اساس معیارهاى داستان نویسى، روان‏شناختى و تربیتى) در مقوله مهدویت، براى گروه سنى كودك، نوجوان و جوان;

8. روش‏هاى گسترش، تبلیغ و تبیین فرهنگ مهدویت‏با بهره‏گیرى از ادبیات و هنر;

9. امام مهدى علیه السلام در آثار شاعران و ادیبان شیعى و سنى;

10. منجى در ادبیات و هنر جهانى.

ز) سؤالات و شبهات

1. ریشه یابى، طبقه‏بندى و پاسخ‏گویى به سؤالات و شبهات قدیم و جدید در مقوله مهدویت. (آیا روایات تولد امام زمان (عج) سند ندارد؟ آیا كودك پنج‏ساله مى‏تواند امام باشد؟ آیا امام، همسر و فرزند دارد؟ آیا مهدى نوعى است‏یا شخصى؟ نقش امام غائب چیست؟ آیا بهتر نبود حضرت در زمانى مناسب به دنیا مى‏آمد؟ چرا زمان ظهور مشخص نشده است؟ آیا داستان جزیره خضرا صحت دارد؟ و ...)

ح) فرقه‏هاى انحرافى (معرفى، نقد و بررسى آنها)

شیخیه، بابیه، بهائیه و... .

ط) احادیث، ادعیه و زیارات

1. بررسى احادیث مهدویت (سندى و دلالى) ;

2. بررسى، شرح و تفسیر دعاها و زیارات ائمه علیهم السلام در مورد آن حضرت;

3. گردآورى، شرح و تفسیر آثار امام مهدى (عج) . (زیارت، ادعیه، توقیعات و سخنان) .

ى) منابع

1. تصحیح و گردآورى مناسب منابع روایى;

2. تبویب و تدوین جدیدى از روایات مربوط به حضرت، بر اساس یك سیر منطقى یا نیازهاى روز;

3. تدوین و تحلیل موضوعى روایات.

ك) منجى‏شناسى تطبیقى

1. اسلام و یهودیت;

2. اسلام و مسیحیت;

3. اسلام و دیگر ادیان (هندى، بودایى و...) ;

4. اسلام و مكاتب;

5. شیعه و اهل سنت;

6. شیعه اثنى عشرى با دیگر فرقه‏هاى شیعى غیر اثنى عشرى (كیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه، غلاة) .

ل) كتاب‏شناسى

1. فهرست نویسى كتاب‏هاى مهدویت (همه كتاب‏ها به همه زبان‏ها) ;

2. كتاب‏شناسى تفصیلى مهدویت;

3. كتاب‏شناسى موضوعى مهدویت.

پى‏نوشت‏ها:

1) الامام كالشمس‏» (امام رضا علیه السلام) ; كافى، ج 1، ص 200; تحف‏العقول، ص‏438.

2) مائده، 3.

3) ولم یناد بشى‏ء ما نودى بالولایة‏» (امام باقر علیه السلام) ; وسایل‏الشیعة، ج‏1، ص‏10، ح‏10.

4) مائده، 25; خطبه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا و بخشى از خطبه حضرت زهرا علیها السلام در مسجد مدینه.

5) و والد وما ولد» بلد، 3.

6) ر.ك: گفت و گو با دكتر حسن بلخارى، مجله موعود، شماره‏هاى 25 و 26.

7) ان النفس بالنفس و العین بالعین و الانف بالانف و الاذن بالاذن...; مائده، 45.

8) راه‏كارها و اولویت‏ها، برخاسته از بررسى فرصت‏ها و تهدیدهاى موجود در جامعه و جهان و اتخاذ راهبردهاى مناسب است.

9) این موضوع به جهت اهمیت و صبغه تاریخى در موضوعات تاریخى نیز آورده شد.

10) قسمت اول این موضوع، در موضوعات عصر ظهور نیز آمده است. آن چه كه اینجا بر آن تاكید مى‏شود، الگو بودن آن براى حكومت‏هاى دینى در عصر غیبت است.

11) گرچه این موضوع یكى از زیر مجموعه‏هاى موضوع شماره 1 است. اما به جهت اهمیت الگو بودن آن براى عصر غیبت، به صورت مستقل نیز آورده شد.



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 2 شهریور 1388 توسط مهدویون عصر ظهور
درباره وبلاگ

آرشیو مطالب

آخرین مطالب

نویسندگان

موضوعات

نظر سنجی

پیوند ها

   دانشنامه مهدویت

لینكستان

آمار سایت

   لوگوی دوستان